Usein Kysytyt Kysymykset

Kokosimme yhteen muutamia yleisimpiä kysymyksiä joita Suomisportin käytöstä ja lisensseistä on herännyt. Mikäli tältä sivulta ei löydy vastausta ongelmaasi, olethan yhteydessä Suomen Cheerleadingliiton järjestösihteeriin office@scl.fi tai 0505255705.

1. Mikä on Suomisport?

Suomisport on koko urheiluyhteisön nykyaikainen ja helppokäyttöinen digitaalinen urheilupalvelu, jonka Suomen Cheerleadingliitto otti käyttöön vuonna 2017. Suomisportin kautta on mahdollista ostaa SCL:n kilpailulisenssit, OP Vakuutuksen Sporttiturva-vakuutukset sekä jatkossa palvelussa voi hoitaa myös SCL seurasiirrot, tapahtumailmoittautumiset sekä seurojen jäsenhallinnoinnin. Suomisportin kautta voi ostaa lisenssin yli 40 eri lajiliiton alaisuuteen, ja yhdelle olemassa olevalle profiilille voi tarvittaessa ostaa useampia lisenssejä eri lajeihin.

2. Mikä on Liikkuja?

Suomisport käyttää järjestelmään rekisteröidyistä profiileista nimitystä Liikkuja.

3. Mikä on Sportti-ID?

Sportti-ID on 8-numeroinen lisenssinumero, joka näkyy Suomisport-profiilissa profiilinhaltijan nimen ja syntymäajan alla. Sportti-ID muodostuu kun profiili luodaan Suomisportiin. Sportti-ID on henkilökohtainen ja säilyy samana lajista ja liitosta riippumatta. Sportti-ID:llä pystytään tunnistamaan urheilija kilpailupaikalla ja todentamaan voimassa oleva lisenssi.

4. Miten kirjaudun Suomisportiin?

Mikäli olet kirjautumassa Suomisportiin ensimmäistä kertaa, tulee sinun luoda oma Suomisport-profiilisi. Ohjeet profiilin luomiseen löydä täältä.

Olemassa olevalla profiililla kirjaudut sisään käyttämällä sähköpostiosoitetta tai puhelinnumeroa jonka olet lisännyt luomaasi profiiliin. Saat vastausviestissä 4-numeroisen kirjautumiskoodin. Kirjautumiskoodi on kertakäyttöinen ja voimassa 10 minuuttia.

5. En saa sähköpostiini vastausviestiä kirjautumista varten, missä vika?

Tarkistathan sähköpostisi oikean kirjoitusmuodon. Joissain tapauksissa sähköpostiosoite on vahingossa rekisteröity profiiliin alkavaksi isolla kirjaimella.

Tarkistathan myös sähköpostilaatikkosi roskapostilaatikon. Joidenkin palveluntarjoajien roskapostisuodattimet tarttuvat herkemmin Suomisportin viesteihin siirtäen ne suoraan roskapostilaatikkoon.

6. En muista salasanaani Suomisportiin, mitä teen?

Liikkujan Suomisport-profiilille ei ole mahdollista luoda salasanaa. Kirjautumiseen käytetään kirjautumishetkellä sähköpostiin tai puhelimeen tilattavaa 4-numeroista kirjautumiskoodia.

Seurakäyttäjän Suomisport-profiilille luotu salasana on mahdollista nollata liittokäyttäjän toimesta. Otathan yhteyttä office@scl.fi tai 0505255705.

7. Mihin Suomisportissa tarvitaan henkilötunnustani?

Koska Suomisportissa myydään urheilulisenssejä ja -vakuutuksia sekä hallitaan kilpailuoikeuksia, on tärkeää että voimme yksilöidä palveluun rekisteröityvät liikkujat sekä alaikäisten liikkujien vanhemmat henkilötunnuksen avulla.

8. Suomisport ilmoittaa että lapseni henkilötunnus on jo käytössä, mistä tämä johtuu?

Kuulostaa siltä että lapsesi profiili on luotu toisen huoltajan profiilin alle, tai lapsesi on itse käynyt luomassa itselleen profiilin Suomisportiin. Olemassa olevat profiilit voidaan linkittää manuaalisesti toisiinsa Sportti-ID:n ja henkilötunnusten perusteella, olethan yhteydessä office@scl.fi tai 0505255705.

9. Mistä tiedän minkä lisenssin ostan?

Voit tutustua Suomen Cheerleadingliiton tarjoamiin lisensseihin tarkemmin täällä.

Suomisport tarjoaa lisenssiä ostettaessa valitun profiilin syntymäajalle sopivia lisenssejä. Valittavina lisensseinä tarjotaan vakuutuksellista lisenssiä, vakuutuksetonta lisenssiä, valmentajalisenssiä sekä harrastevakuutusta.

Mikäli haluat ostaa vakuutuksellisen lisenssin, tulee valita ensin lisenssi, ja tämän jälkeen Suomisport ohjaa valitsemaan lisenssiin sisältyvän Sporttiturva-vakuutuksen.

Mikäli oma tapaturmavakuutuksenne kattaa cheerleadingin sekä kilpailemisen lajin parissa, voitte valita vakuutuksettoman lisenssin.

10. Ostin lisenssin, mistä näen sen?

Voimassa oleva lisenssi näkyy lisenssin haltijan profiilissa heti maksutapahtuman onnistuttua.

Mikäli olet ostanut lisenssin lapsellesi, näkyy sen lapsesi profiilissa.

11. En saanut lisenssinoston jälkeen jäsenkorttia pdf-tiedostona tai puhelimeeni, missä vika?

Aikaisempina vuosina toimitettu SCL Jäsenkortti on poistunut käytöstä vuonna 2017. Lisenssin voimassaolo todennetaan kilpailuissa tarvittaessa suoraan Suomisportista SCL:n edustajan toimesta.

12. Joukkueen valmentaja/seura haluaa tulosteen lisenssistä, miten toimin?

Olethan yhteydessä omaan seuraasi saadaksesi ohjeistuksen tulosteen ottamiseen. Suomen Cheerleadingliitto ei tarvitse lisenssien todentamiseen erillisiä tulosteita, vaan lisenssin voimassaolo todennetaan kilpailuissa tarvittaessa suoraan Suomisportista.

13. Haluan korottaa lisenssin / lisätä vakuutuksen lisenssiin, mitä teen?

Ohjeet lisenssin korottamiseen löydätte täältä.

Ostamaanne vakuutuksettomaan lisenssiin saatte lisättyä vakuutuksen noudattamalla samoja ohjeita. Lisenssiksi tulee valita A-/B-/C-lisenssi, jonka jälkeen Suomisport tarjoaa valittavaksi Sporttiturva A-/B-/C-vakuutuksen. Suomisport ei anna tässä vaiheessa valita uudestaan vakuutuksetonta lisenssiä, sillä sama lisenssi ei voi olla päällekkäin voimassa.

Lisenssin korotuksen jälkeen voimassa oleva lisenssi päivittyy automaattisesti lisenssinhaltijan profiiliin.

14. Kuka seurassani osaa neuvoa lisenssiasioissa?

Jokaisessa seurassa on nimetty lisenssivastaava/-vastaavat jotka osaavat neuvoa lisensseihin liittyvissä aiheissa, kuten minkä lisenssin urheilija tarvitsee tai mistä lisenssi hankitaan. Lisenssivastaavilla on pääsy Suomisportiin hallinnoimaan koko seuran lisenssejä, ja tarkistamaan urheilijoiden Sportti-ID:t ja lisenssien voimassaolo.

Täältä löydät listattuna lisenssivastaavat, jotka ovat antaneet SCL:lle luvan julkaista yhteystietonsa.

Mikäli et löydä oman seurasi edustajaa alla olevasta listasta, voit kääntyä joukkueesi valmentajan tai seuranne toimiston puoleen tiedustellaksesi kuka on oman seuranne lisenssivastaava.