Henkinen turvallisuus

Cheerleadingin lajikulttuuri voimakkaammin kohti yksilön huomioon ottamista ja ihmislähtöisyyttä – pääroolissa valmentajat ja valmennusjohto

 

ENNEN HARJOITUSTA

  • Yksilön ohjaaminen oikean tasoiseen ryhmään (seuran määrittämä oppimisenpolku)
  • Joukkueen tehtävän ja tavoitteen kirkastaminen, mikä level/taso, minkälaisia yhteisöllisiä ja yksilöä tukevia tavoitteita?
  • Koulutettu valmentaja, joka haluaa kehittyä jatkuvasti
  • Valmis harjoitussuunnitelma, jossa huomioitu sen kerran ja koko kauden tavoite ja ryhmän tarpeet
  • Hyvä vuorovaikutus ja informointi osallistujille ja  koteihin (alkavasta, meneillään olevasta ja tulevasta kaudesta)

HARJOITUKSEN AIKANA (mitä tunnetta halutaan urheilijan tuntevan harjoituksen aikana)

  • Lämmin vastaanotto ja motivointi tulevaan harjoitukseen (minä olen tärkeä , minun halutaan olevan osa joukkuetta)
  • Paljon onnistumisiin johtavia harjoitteita (minä osaan ja kehityn, ei tarvitse pelätä)
  • Paljon vaihtelua sisällöissä, tekemistä yksin ja vaihtelevissa ryhmissä (minä jaksan keskittyä, tulen toimeen kaikkien kanssa)
  • Paljon oppijalähtöistä oppimista ja vaihtoehtoja (minä saan itse päättää)
  • Eteneminen progressiivisesti, ilman pelkoa epäonnistumisesta (minun kehittymisestäni ja hyvinvoinnistani pidetään huolta)
  • Valmentajan palaute oppijoille korostamalla mikä oli hyvää (minä tiedän mikä meni hyvin)
  • Palautetta oppijoilta valmentajille (häntä kiinnostaa mitä mieltä olen)
  • Lopussa reflektointi siitä, mitä tehtiin ja mitä ensi kerralla luvassa (tätä kaikkea saatiin aikaan ja odotan seuraavaa kertaa innolla)

 

VALMENTAJALLE POHDITTAVAKSI

  • Opettele asettumaan urheilijan asemaan ja tunnista miltä toimintamallisi ja valmennustyylisi tuntuvat
  • Vuorovaikutustaidoilla edistät yhteisten tavoitteiden saavuttamista esim. vaikuttamalla ilmapiirin luomiseen, taitojen oppimiseen ja ongelmien ratkaisemiseen rakentavalla tavalla
  • Hyvään valmennukseen kuuluu urheilijan (jokaisen) tuntemus sekä valmentajan itsetuntemus
  • Pyri mahdollistamaan jokaisen urheilijan unelmat parhaalla mahdollisella tavalla, pitkäjänteisyydellä parempiin tuloksiin kuin pikavoitoilla
  • Pohdi mitä haluat urheilijoiden kertovan sinun toiminnastasi vuosien päästä muille
  • Hoida mahdolliset karsintatilanteet/joukkuejaot niin, että jokainen tietää ennakkoon minkä tasoiseen joukkueeseen olisi hyvä hakea ja miksi ei mahdollisesti tullut tällä kertaa valittua johonkin tiettyyn joukkueeseen
  • Huolehdi omasta jaksamisestasi niin jaksat valmennustyötä ja saat siitä iloa itsellesi, pyydä tukea valmennusyhteisöltä, seurasta tai lähipiiriltä
  • Innostu ja voimaannu toisten kehittymisestä ja onnistumisista

 

HYVÄÄN VALMENTAMISEEN EI KUULU SEURAAVAT TOIMINTATAVAT:

  • Huutaminen, kiroilu, syrjiminen, suosiminen
  • Urheilijan syyttämistä epäonnistumisesta/tuloksen huonontumisesta
  • Urheilijan rankaiseminen epäonnistumisesta (punnerruttamisella, haukkumisella tai sivuun jättämisellä)
  • Minkäänlainen fyysinen satuttaminen
  • Urheilijan tunteiden tai kokemusten vähättely
  • Kostaminen urheilijalle omista huonoista kokemuksista
  • Urheilijan henkilökohtaisten asioiden levittäminen

 

Oletko kokenut harjoituksissa häirintää, pelkoa tai epäasiallista käyttäytymistä?

Ole yhteydessä oman seurasi valmennusvastaavaan tai esim. Et Ole Yksin palveluun. Vinkkaa tästä myös kaverillesi jos epäilet, että hänen olisi hyvä purkaa asioita ammattilaisen kanssa.

 

 

 

 

 

Suomen valmentajat ry – valmentajalla on väliä kampanja: