Fyysinen turvallisuus

Valmentajien osaamisen ja seurojen ohjeistuksien avulla lajiharjoituksista tehdään turvallisia ja mielekkäitä

ENNEN HARJOITUSTA

  • Esteetön, valaistu tila
  • Koulutettu valmentaja/ohjaaja
  • Valmis harjoitussuunnitelma, jossa huomioitu tila ja ryhmän vaatimukset
  • Osallistujilla hiukset kiinni, korut pois ja päällä vaatteet, joissa ei huppuja tai isoja taskuja
  • Mahdollisuuksien mukaan alustana turvamatto, kanveesi tai joustoparketti

 

HARJOITUKSEN AIKANA

  • Lämmittely (sykkeen nosto, lihasten aktivointi ja tarvittavat liikelaajuudet)
  • Harjoittelu vaiheittain – helposta haastavampaan harjoitteita hyödyntäen
  • Voima- ja liikkuvuusharjoittelu
  • Hyvä tekniikka ja turvalliset alastulot
  • Uusi taito harjoitusten alkuosassa – vanhan kertaus lopussa
  • Loppuverryttely, joka virkistää mieltä ja aloittaa palautumisen

TURVALLINEN STUNTTIHARJOITTELU

  • Selkeät ohjeistukset ja roolit (esim. miten tullaan alas ja kuka laskee alastulon)
  • Voima- ja liikkuvuusharjoittelu – varmistetaan riittävä kehittyminen ja ylläpito ko. ominaisuuksissa
  • Kuivaharjoittele/markkeeraa taito ennen varsinaista suorittamista
  • Harjoitteena esim. liikkeen pilkkominen ja tuen/otteiden käyttäminen
  • Ergonominen nostoasento (vahva keskivartalo, suorat linjat, terve polvi-varvaslinja)
  • Opeta ensin miten tullaan alas ja otetaan kiinni
  • Käytä spotteria varmistajana (hyvä spotteri on fysiologisesti ja motivaatioltaan kykenevä ottamaan nousijan kiinni)

Spotatessa:

  • Katse nousijan lantiossa, jotta nähdään minne nousija on mahdollisesti kaatumassa
  • Valmiina toimimaan: kädet vapaana, polvet hieman koukussa
  • Enintään käsivarren pituuden päässä ryhmästä, näin pääsee tarvittaessa tukemaan tai varmistamaan turvallisen alastulon
  • Tärkein on turvata nousijan ylävartalo, jotta päähän ei kohdistu iskuja

Katso video spottauksesta täältä

 

SEURAN MAHDOLLISUUDET VAIKUTTAA TURVALLISUUTEEN

  • luodaan toimijoille asenne, jossa turvallisuus on ykkösprioriteetti
  • koulutetaan toimijoita turvallisuusasioissa (harjoitusten suunnittelu, ympäristön huomioiminen, lajitekniikat, fysiologia jne.)
  • luodaan toimintatavat jotka tukevat turvallista harjoittelua (sopivan  tason /levelin valinta joukkueille, seuran jokainen joukkue tekee monipuolista lämmittelyä, loukkaantumisista raportoidaan seuraa jne.)
  • luodaan turvallinen harjoitteluympäristö (tilan vaatimukset, avoin yhteisö)

Katso video, jossa Dream Teamin lajikoordinaattori Jenni ja maajoukkuevalmentaja Maria kertovat miten turvallisuuteen voidaan vaikuttaa  täältä